تحولات لبنان و فلسطین

نابسامانی جدی در آموزش‌های قبل از ازدواج

آموزش‌های جنسی پیش از ازدواج اگرچه امری ضروری و اجتناب ناپذیر است، اما به همان نسبت باید ضوابط علمی و اخلاقی خاصی را مد نظر قرار داد.
عواملی مانند محتوا، سن و جنس مخاطب، میزان آموزش و مهارت مربی و مجرد و متأهل بودن مخاطب، همگی از جمله مسایلی است که باید در این چارچوب لحاظ شود، اما متأسفانه با ورود نرم افزارها و برخی سایت ها که دغدغه اصلی‌شان مسایل مالی و نه مشکلات جوانان است، این آموزش ها از چارچوب اصلی خود خارج و به نوعی منبع کنجکاوی و حساسیت نابجای مخاطب بدل شده وابزاری برای نه افزایش فهم و اطلاعات آن‌ها . اما مسأله خطرناک تر آنکه  ادعاها و محتوای غیرعلمی این فضاهای اینترنتی، نامتناسب با فرهنگ جامعه ماست، جامعه‌ای که از آموزش این گونه محتواها غافل مانده است.
چنانکه امروز شاهد آن هستیم که از ورود هر نوجوان زیر 18 سال به قهوه خانه‌های سنتی جلوگیری می‌شود و به آنان سیگار فروخته نمی شود و ... که همگی کارهای خوب و مناسبی است. پس چطور می‌توان اجازه داد که حتی یک کودک هفت ساله توانایی دانلود بسته آموزشی جنسی را در عرض چند دقیقه از اینترنت منزل داشته باشد؟
مسلم است که نحوه ارایه اطلاعات و آگاهی‌های جنسی اکنون در ایران متناسب نیست و احتیاج به تشکیل کارگروه و تصویب ضوابط خاصی دارد. این مسایل اخیراً حتی در جوامع غربی نیز رعایت می‌شود و شیوه اصولی این است که ارایه این بسته‌های آموزشی برای هر مخاطبی و در هر سایت تجاری میسر نباشد.
بنابراین در نظر داشتن سن و نیازهای مخاطب در ارایه این خدمات از همه مهم‌تر است. چراکه به طور معمول و از نظر روان‌شناختی، آموزش‌های جنسی برای سنین خاص طبقه بندی شده اند. به عنوان نمونه آموزش‌های جنسی برای کودکان پیش دبستانی نیز ضروری است و انجام می‌پذیرد، اما محتوای آن تنها بر آموزش مهارت نه گفتن به افراد غریبه، آگاهی یافتن از اینکه دیگران به غیر از پدر و مادر حق دست زدن به قسمت‌های خصوصی بدن وی را ندارند و ... است.
چند سال بعد و در آستانه بلوغ، با توجه به جنسیت مخاطب، آموزش‌های مرتبط با شناخت کارکرد دستگاه تناسلی و... و به همین ترتیب این آموزش‌ها، ارتقا می‌یابد، اما در نظر بگیرید وب سایتی که در یک بسته آموزشی همه این گونه موارد را یکجا ارایه می‌کند و سن و جنس مخاطب را در نظر ندارد، چقدر سریع و زودتر از موعد، اطلاعاتی را که فرد باید در فواصل چند ساله فرا بگیرد، به وی منتقل می‌کند که به نوبه خود آسیب‌های فراوانی به دنبال دارد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.